„Avem un singur scop: să servim așa cum trebuie interesele acestui popor în ceea ce privește păstrarea stării de sănătate a concetățenilor noștri”

Author

Publicat la data de 24-05-2023

Prof. Univ. Dr. Șerban-Ion Bubenek-Turconi /

Iată că, după 3 ediții în care s-au împletit variantele online și offline, în perioada 10 – 14 mai 2023, medicii anesteziști și nu numai, se vor întâlni la un eveniment exclusiv față în față, la Centrul Internațional de Conferințe din Sinaia. Despre Congresul SRATI și realizările societății stăm de vorbă cu Prof. Univ. Dr. Șerban-Ion Bubenek-Turconi, Președinte Congres Național SRATI 2023, Președinte SRATI

Cu ce noutăți ne întâmpină anul acesta prestigiosul eveniment? Ce invitați din țară și străinătate doresc să împărtășească din experiența lor?
Suntem mândri că am ajuns la o cifră aproape rotundă, al 49-lea Congres al Societății Române de Anestezie și Terapie Intensivă. Deci, în consecință, anul viitor vom sărbători un semicentenar și sperăm să fie un congres excepțional. Până atunci am pregătit un eveniment foarte interesant. Sunt înscriși deja peste 1300 de participanti, iar 82 dintre acestia sunt lectori invitați străini din 26 de țări, speakeri renumiți, conferind, ca de obicei, o valoare adăugată speakerilor români care vor însoți cu prezentări, workshop-uri, simpozioane, întâlniri de lucru toate aceste 5 zile ale evenimentului nostru.
Deoarece congresul se desfășoară într-o perioadă tulbure pentru Europa și pentru întreaga lume, am declarat că invitații noștri de onoare din acest an sunt colegii din Ucraina. Președintele Societății Ucrainiene de Anestezie și Terapie Intensivă, Profesorul Serghei Dubrov, va rosti o scurtă alocuțiune cu ocazia faptului că va primi diploma de Membru de Onoare al Societății Române de Anestezie și Terapie Intensivă și vom avea deasemeni o sesiune dedicată anesteziei și terapiei intensive în condiții vitrege, de război, care va fi susținută în principal de medicii din Ucraina și din Israel, care au o astfel de experiență.
Congresul este o ocazie de a păstra și dezvolta în continuare legăturile cu partenerii noștri tradiționali, cum ar fi Societatea Franceză de Anestezie și Terapie Intensivă, Societatea Israeliană de Anestezie și Terapie Intensivă și sigur, cu Societatea de Anestezie și Terapie Intensivă din Republica Moldova. Colegii noștri moldoveni vor fi în număr mare la acest congres, peste 100 de participanți.
Ca o recunoaștere a SRATI și a pres-
tigiului Congresului Național al SRATI, sunt prezenți Președintele Federației Mondiale a Societăților de Anestezie WFSA, Prof. Dr. Wayne Morris (Noua Zeelandă), Președintele în exercițiu al Societății Europene de Anestezie ESAIC, Prof. Dr. Edoardo de Robertis, cei patru foști Președinți ai ESAIC: Prof. Dr. Stephan de Hert, Prof. Dr. Kai Zacharowski, Prof. dr. Zeev Goldik, Prof. Dr. Daniela Filipescu, precum și Secretarul General ESAIC, Radmilo Jankovic.
Cred că, dincolo de faptul că această ediție este marcată de neliniște, de acest război nedrept care se duce în Europa-de fapt o agresiune brutală a Rusiei împotriva Ucrainei, o temă importantă pe care dorim să o abordăm este revoluția digitală și efectul ei în medicină și mai ales în anestezie și terapie intensivă, pentru că rolul digitalizării precum și al inteligenței artificiale va crește în următorii ani. În acest sens avem sesiuni despre machine learning, despre inteligență artificială, susținute de reputați profesori de la Universitatea Tehnion din Israel – Prof. Dr. Alon Wolf sau Prof. Dr. Jens Mayer de la Linz, Austria, precum și conferințe care țin de organizare și rolul inginerilor de diverse specialități în mentenanța digitalizată a activității spitalelor precum cea susținută de doamna Conf. Dr. Elena Ovreiu de la Politehnica București.
Pe lângă aceste noutăți, vom aborda toată gama de patologie cu care se confruntă un medic de anestezie-terapie intensivă, atât în sala de operație, cât și la patul bolnavului, în postoperator și terapie intensivă. Actualitățile cuprind atât pregătirea preoperatorie a pacientului, cât și conduita intraoperatorie, noi metode și tehnici de îngrijire a pacientului în terapie intensivă, mergând de la chirurgia de 1 zi până la politraumă, ortopedie-ginecologie, chirurgie digestivă, chirurgie cardiovasculară, neurochirurgie, deci cam toate ramurile în care terapia intensivă este implicată în îngrijirea perioperatorie a pacientului care ajunge într-un spital.

Un proiect important la nivel național a fost cel de informatizare a celor mai mari optsprezece secții de terapie intensivă din cele optsprezece mari spitale din România. Cât de importantă este digitalizarea în secțiile ATI?
Din fericire, Proiectul de digitalizare a secțiilor de ATI din cele 18 mari spitale de urgență de pe cuprinsul României, București, Iași, Cluj, Timișoara, Târgu Mureș, după o perioadă de aproape 5 ani de așteptare a intrat în linie dreaptă, s-au încheiat procedurile premergătoare instalării acestor dispozitive în secțiile de terapie intensivă și cred că până la mijlocul anului viitor acest proiect va fi funcțional. Colegii noștri din aceste secții de terapie intensivă vor putea să documenteze toată activitatea medicală fără a mai utiliza hârtia, trecând gradual la documentarea digitală și păstrarea datelor pacientului într-un mod absolut trasabil care nu poate fi modificat, ca și probă medico-legală de mare importanță.
Digitalizarea secțiilor de terapie intensivă produce un efect pozitiv, în sensul eficientizării timpului pentru a îngriji pacientul, analizele putându-se vedea direct în calculator, în tot spitalul iar toate semnele vitale și tratamentul pacientului sunt documentate clar în această foaie de observație, care se construiește automat doar cu ajutorul medicului și asistentei de terapie intensivă, este un pas extrem de important.
Și nu în ultimul rând, când cele 18 secții vor fi integrate cu COSU (Centrul Operativ pentru Situații de Urgență de la acest nivel al Ministerul Sănătății), se va putea face o alocare corectă, în timp real, a paturilor libere de terapie intensivă, în marile spitale de urgență, în cazul unei catastrofe ce poate apărea de la un incendiu, cutremur, stare de război sau alte evenimente nedorite cu victime multiple, care au nevoie de o alocare în timp real a resurselor pentru terapie intensivă.
Am organizat și o sesiune specială la care vor participa secretarul de stat din Ministerului Sănătății însărcinat cu programele de finanțare externă, domnul Dr. Alexandru Rogobete, Prof. Dr. Dorel Săndesc și subsemnatul. Această sesiune specială va fi dedicată fondurilor europene care pot fi atrase prin diverse programe de către secțiile de ATI atfel încât colegii noștri din diverse spitale vor putea să aplice în anii viitori pentru îmbunătățirea calității serviciilor medicale de anestezie și terapie intensivă, îmbunătățirea activității medicale prin achiziția de aparatură dedicată îngrijirii pacienților, achiziția de sisteme informatice digitale care să ușureze comunicarea între diverse departamente ale spitalului sau între spitale, între anumite spitale dintr-un centru regional sau între anumite spitale din orașe diferite, în așa fel încât informația despre datele critice ale unui pacient să poată urma pacientul de ori câte ori este nevoie.
Dorim achiziționarea și de echipament conex secțiilor de terapie intensivă, și anume aparatură de recuperare precoce a pacienților cu afecțiuni neurologice severe, a căror recuperare totală ține de precocitatea momentului în care aceasta este demarată.
Încercăm să-i sensibilizăm pe colegii noștri și să-i prevenim deja care sunt proiectele care se vor lansa, ce linii de finanțare, ce regiuni beneficiază, ce spitale și ce aplicații vor putea face astfel încât să se pregătească, deoarece, dacă dumnealor nu fac proiecte, nimeni nu va face pentru ei.

Ați propus modificarea ordinului 1406, care privește felul în care sunt ocupate prin concurs posturile de șef de secție. Aveți vreun răspuns la această propunere?
În mod personal nu sunt mulțumit de aplicarea în continuare a Ordinului 1406 și în consecință nici de felul în care se dau în continuare examenele pentru ocuparea de posturilor de șef de secție. N-am avut o discuție aplicată cu Ministrul Sănătății și cu cei de la resurse umane din Ministerul Sănătății pe această temă. Am să fac un singur comentariu, si anume că, în ultimii 5 ani, fiecare Ministru al Sănătății a primit din partea SRATI un document despre cum credem că este normal să se desfășoare examenul de ocupare de post și mai ales examenul de ocupare de șef de secție pentru secțiile de ATI.
Și considerăm că SRATI trebuie să aibă un cuvânt în stabilirea criteriilor pentru aceste posturi, deoarece Ministerul Sănătății ar trebui să nu uite că de peste 12 ani suntem singura specialitate care ne-am aliniat complet cerințelor europene, anume că examenul scris pe care îl dă orice medic care dorește să devină medic specialist ATI în România este examenul pentru Diploma Europeană de Anestezie și Terapie Intensivă, care se dă în același timp, în aceeași zi, cu aceeași subiecte, în toate centrele din Europa. Acest demers este dovada vie că o cooperare activă a Ministerului Sănătății cu societățile profesionale serioase oferă transparență și standardizare la un nivel înalt al educației medicale, premisă obligatorie a creșterii calității serviciilor medicale.
Nu putem admite că formăm specialiști foarte buni, care apoi sunt trimiși în spitale în care există manageri care își doresc proprii lor șefi de secție din motive care nu țin deloc de competența profesională. În plus Consiliie județene locale, primăriile care au în proprietate spitale, au de multe ori interese divergente față de interesele generale ale pacienților care ajung în aceste secții. Ei presează managerii pentru a numi proprii oameni pe aceste poziții care nu schimbă de multe ori cu nimic calitatea serviciilor oferite, pe perioade de ani de zile, nu există nici un progres.
Trebuie renunțat urgent la ideea bizară pe care un nefericit și tare nepriceput Ministru al Sănătății din zorii anilor 2000 a avut-o de a defini șeful de secție ca fiind întâi de toate un “manager”. Idea “originală”, ca și „democrația originală” propovăduită de șeful de partid al respectivului, a produs numai confuzie, clientelism, a favorizat impostura profesională și a tamponat elita medicală. Efectele sunt vizibile mai ales în spitalele neuniversitare, cele județene și municipale care nu reușesc să atragă nici medici maturi bine pregătiți și nici pe cei tineri și promițători.
Noi dorim ca șefii de secție să nu fie niște “mici vechili” sau niște „tirani mai mici” ci cei mai bine pregățiți medici din acea secție, adică un fel de “primum inter pares” la care se face recurs de fiecare dată când există un caz complicat. Șeful să fie colegul care își asumă responsablități care emerg din competența lui profesională, la care toți ceilalți colegi știu că au ușa deschisă atunci când au cele mai grele și mai complicate cazuri. Promovarea meritocratică nu poate fi asigurată decât printr-o formă de examen, așa cum am propus-o noi.
Ne vom zbate în continuare pentru a redefini calitatea de șef de secție în conformitate cu necesitățile profesiei și cu cutumele medicale universal valabile.

Vă rugăm să ne vorbiți despre IUBCV CC Iliescu. O clădire veche, cu risc seismic ridicat. Există un proiect pentru construirea unei clădiri moderne prin PNRR? Ne puteti oferi detalii?
Ministerul Sănătății a aprobat lista celor 27 de spitale care vor fi construite din fondurile PNRR. IUBCV “C.C. Iliescu” a fost selectat și nominalizat în urma analizei și deciziei Ministerului Sănătății. Există o hotărâre de Guvern în acest sens prin care ni se alocă 189 de milioane de euro. Nu doresc să se interpreteze nicio cheie politică a ceea ce voi spune în continuare dar, ce nu s-a făcut în foarte mulți ani la nivelul Ministerului Sănătății, trebuie să remark că a făcut noua echipă de la Ministerul Sănătății din ultimul an care a reușit să taie “nodul Gordian” într-un timp relativ scurt și să facă niște pași absolut decisivi în acest sens, motiv pentru care le mulțumesc pentru felul în care au abordat problema PNRR-ului și construcția de spitale.
Noi suntem în stadiul în care am depus cererea pentru certificatul de urbanism la Primăria Sectorului 2 unde am găsit înțelegere deplină din partea aparatului Primăriei și a primarului Sectorului 2. Colaborarea noastră bună atât cu Ministerul Sănătății, cât și cu Primăria Sectorului 2 va duce în scurt timp la obținerea tuturor avizelor, o nouă perdea birocratică ce trebuie depășită. În clipa în care vom avea certificat de urbanism, împreună cu autorizațiile care trebuie să însoțească certificatul de urbanism, vom preda studiul de fezabilitate în ultima lui formă și certificatul de urbanism Companiei Naționale de Investiții, cu care de altfel ne-am întâlnit. Împreună cu reprezentanții Ministerului Sănătății vom semna un contract tri-partit între minister, Compania Națională de Investiții și institut și vom aștepta să se producă procesul de licitație în care să avem un proiectant și un executant cât mai repede. Și zic cât mai repede, pentru că până în 2026 nu mai sunt chiar atât de mulți ani.
Birocrația românească nu a învățat să ajute în niciun fel proiectele mari. Pentru 27 de proiecte mari n-ar fi trebuit să alerge spitalele pentru obținerea tuturor avizelor. Poate că o celulă să spunem “de criză sau ajutor”, care să fie dezvoltată cu cinci-șase funcționari care cunosc toate meandrele obținerii acestor autorizații ar fi putut fi formată la Ministerul Sănătății, la Guvern. Mai ales că se creează o discrepanță între spitalele care aparțin autorităților locale care sprijină din plin aceste demersuri, în comparație cu un spital care aparține Ministerului Sănătății și care trebuie să se descurce singur. Sigur că avem o echipă de management de proiect care împreună cu managerul institutului depun eforturi pentru obținerea autorizațiilor. Din momentul proiectării până în momentul predării studiului de fezabilitate, documentația a fost realizată de noi. Guvernul actual al României a luat decizii rapid, și a atribuit în proprietate terenul pentru construcție, lucru pe care noi l-am cerut continuu în ultimii 15 ani. S-a întâmplat abia acum două luni. Din nou, birocrația neprietenoasă cuibărită de mult timp prin ministere care nu ia decizii decât când e “pusă cu spatele la zid”. Iar PNRR nu poate fi prelungit. Sperăm să nu avem probleme cu obținerea acestor documente și să putem preda documentația finală ministerului și Companiei Naționale de Investiții într-o perioadă de o lună.

SRATI este o societate activă, implicată, care dorește prin vocea dvs, în calitate de Președinte, reglementarea activității de terapie intensivă la un nivel superior. Care sunt proiectele de viitor?
Proiectul care va trebui finalizat urgent este amendarea ordinului 1500 din 2009 care reglementează toată activitatea de anestezie și terapie intensivă din România. Din 2019 am adresat tuturor miniștrilor sănătății un memoriu cu măsurile care trebuie luate imediat, pentru a aduce la zi activitatea de anestezie și terapie intensivă cu cerințele lumii moderne. Unul dintre aspectele convenite încă din ianuarie 2020, împreună cu Societatea Medicilor Stomatologi din România, este felul în care ar trebui să fie administrată anestezia generală sau sedarea monitorizată în cabinetele de stomatologie sau în clinicile de stomatologie. La sfârșitul anului 2019 a avut loc un accident dramatic într-un cabinet de stomatologie de la Pitești. După 2 săptămâni am avut întâlnirea cu colegii stomatologi și, împreună, am scris câteva modificări la ordinul 1500 care sunt capabile să împiedice pe viitor apariția unor astfel de situații. Iată că au trecut 2020, 2021, 2022, aproape și 2023 și ordinul nu s-a modificat. Alte modificări necesare ale ordinului 1500 sunt legate de personalul care poate fi angajat în clipa de față. Sunt medici care nu pot fi angajați în terapie intensivă dar toată lumea vorbește de recuperare și de fiziokinetoterapie și noi avem voie să angajăm eventual câte un fiziokinetoterapeut în terapie intensivă. Lucrurile astea am încercat să le schimbăm, la fel cum am încercat să schimbăm și modul de raportare a activității de terapie intensivă. Obiectivul nostru primordial în 2023 este modificarea ordinului 1500, care de altfel conține și cerințele pentru schimbarea felului în care se organizează concursurile de șef de secție, de ocupare de post și relațiile cu management-ul spitalului.
Un alt proiect important, care nu mai poate fi întors din drum și pe care îl anunțăm cu mare bucurie, este faptul că împreună cu Societatea Română de Cardiologie și cu UMF Carol Davila, vom lansa în al 4-lea trimestru al anului 2023 Diploma de atestat de competență în ecocardiografie cardio-pulmonară și vasculară perioperatorie pentru medicii anesteziști și pentru medicii cardiologi. Este vorba de un atestat de competență care se va desfășura pentru început numai la IUBCV “C.C. Iliescu”, urmând ca el să fie preluat ca model de către alte universități, de către alte centre similare.
Colegii noștri vor avea acces atât la aparatura de ecografie astfel încât să practice la patul bolnavului, dar și în laboratorul de simulare al UMF “Carol Davila” București pentru a se specializa în ecocardiografie transtoracică transesofagiană, ecografie pulmonară și vasculară pentru abordul vascular. Dorim să educăm în spiritul timpurilor noastre noile generații de anesteziști – reanimatori și colegii cardiologi, oferindu-le o competență dedicată activității în spital, sala de operație, în terapie intensivă, pentru a urmări ecografic un pacient, și să oferim generațiilor care vin acces la această metodă într-un mod organizat și certificat, așa cum se cere în Europa. Sigur că la început n-o să putem primi serii mai mari de 20-30 de cursanți. În ultimii 2 ani am organizat, prin centrul de simulare ATI București aparținând de UMF “Carol Davila” – CESIMAB, cursuri de 2 zile, teorie și practică, pe simulator și pe voluntari pentru colegii tineri aneșteziști reanimatori. Unul dintre criteriile prin care îi vom selecta pe cei care vor urma această competență va fi acela de a trece printr-un astfel de curs de formare inițială. Este un proiect foarte important deoarece ecocardiografia și ecocardiografia cardio-pulmonară perioperatorie a devenit o metodă nu numai de diagnostic inițial a stărilor critice, dar și de monitorizare continuă a pacientului critic.
Printre proiectele pe care SRATI le are în continuare este acela de a stimula și dezvolta cercetarea științifică medicală. Anul acesta este primul an în care oferim marele premiu pentru cercetare și publicații internaționale, premiul “Profesor Dr. George Litarczek”, care va fi înmânat, cu ocazia deschiderii oficiale a congresului, cercetătorului medicului ATI român care în cursul anului 2023 a strâns cel mai mare punctaj ISI prin lucrările pe care le-a publicat. Sunt foarte bucuros să vă spun că este un tânăr coleg specialist, care tocmai și-a încheiat un strălucit doctorat făcut parțial la Institutul “C.C. Ilescu” și parțial în Franța și care a reușit să strângă un punctaj impresionant. N-am să dau numele pentru că este o surpriză care va fi dezvăluită cu ocazia ceremoniei oficiale, dar vom continua acordarea premiilor consistente colegilor noștri, mai ales tinerilor care se remarcă în publicarea de articole și în cercetarea științifică și terapie intensivă.
Și nu în ultimul rând, întârziați de pandemie, peste 2 săptămâni va începe proiectul EXTRAVITAL. Prin acest proiect vor fi instruiți peste 300 de medici, peste 600 de asistente din toată țara, în două centre, București și Timișoara, pentru tehnici de epurare extracorporală, atât în ceea ce privește hemofiltrarea, hemodializa continuă, ECMO (supleerea funcției respiratorii și circulatorii) și plasmafereza (supleerea funcției hepatice). E un proiect ambițios, care implică toți medicii anesteziști din Timișoara și București, afiliați celor două universități și sperăm ca până la sfârșitul acestui an să reușim să aducem în clinicile noastre pe cei care s-au înscris la acest program. Cei care, în urma unui test final vor obține punctaje foarte bune, atât asistente cât și medici, vor beneficia pentru o perioadă de o săptămână, de un schimb de experiență în două centre mari din Europa.
Deci, avem câteva proiecte ambițioase ce țin de mai ales de formarea profesională, de creșterea nivelului profesional al colegilor noștri, a nivelului de cunoștințe atât teoretice cât și mai ales practice, care să vină în sprijinul lor atunci când acordă servicii medicale de înaltă performanță pacienților din România. Și din acest motiv cred că Societatea Română de Anestezie și Terapie Intensivă face un serviciu important comunității medicale, dar și cetățenilor României, încercând să implice oameni foarte bine pregătiți. Să nu uităm că oricare dintre acești colegi au o pregătire de 6 ani de facultate și înca 5 ani cel puțin de specialitate și care învață toată viața. Încercăm să-i împingem spre comunitate, să le deschidem orizontul profesional, dar nu numai.
Avem un singur scop: să servim așa cum trebuie interesele acestui popor în ceea ce privește păstrarea stării de sănătate a concetățenilor noștri. Și toate aceste proiecte sunt proiecte gândite, scrise, aplicate, supravegheate pentru a fi duse la bun sfârșit, de către specialiștii SRATI.

Dă share la acest articol

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Time limit exceeded. Please complete the captcha once again.